Kost politik

Kostpolitik for børnehuset himmelblå

I børnehuset himmelblå går vi ind for at børnene får en sund og varieret kost. Kosten er vigtig for børnenes læringsevne. Vi vil gerne sikre os at alle børn har mulighed for at få så god kost som muligt i løbet af dagen, så vi sikre os at de har energi nok til at være på, lære nyt, indgå i fællesskabet og koncentrere sig i kortere og længere perioder i løbet af en hel dag.

Vi tror på at vores børn har nogle ansvarsfulde og velinformerede forældre, der sender det med i deres børns madpakker som de har brug for igennem en børnehavedag.

I forhold til vores kostpolitik har vi gjort os nogle overvejelser og har lavet nogle retningslinier, der er gældende for, hvordan vi som voksne forholder os til børn i daginstitution og kost.

• Vi har ikke madordning, børnene har selv mad og frugt med
  • Vi drikker vand til måltiderne og i løbet af dagen
  • Børnene medbringer selv deres morgenmad og vi servere mælk til morgenmaden
  • Vi forventer at I som forældre selv kan vurdere hvad Jeres barn har brug for i løbet af en dag. Vi kontakter de enkelte forældre, hvis vi har en bekymring omkring maden
  • Vi spiser samlet til frokost enten i mindre grupper eller rotation
  • Hvert barn har sit eget frugt med til formiddag og eftermiddag.
  • Vi opfordre børnene til at spise det sunde først, men det er Jeres ansvar som forældre, hvad der er i madpakken.

I forhold til sukker er vi ikke en nul sukker institution, men vi vil begrænse indtagelsen af sukker til det nødvendige, og vil gerne at I som forældre bakker op om dette.

• Vi giver IKKE børnene saftevand i forbindelse med maddage og lign.
  • Når vi laver maddage, sikre vi os at vi holder os til sundhedsstyrelsens angivelser for sund kost.
  • Vi køber overvejende vores basisvarer økologisk
  • Vi kan vælge at give børnene is en varm sommerdag, hvor det at sikre børnenes væskeindtag går forud for sukkerindholdet.

Vi har nogle pædagogiske overvejelser omkring måltider i vores institution. De skal være hyggelige, indbyde til fælles snak ved bordet og opfordre til almindelig bordskik. Derudover vil vi gerne at børnene udvikler en sult/mætheds fornemmelse, så de spiser når de reelt er sultne og ikke for ”hyggens skyld”. Vi vil begrænse maddage og bagning i institutionen til kun at omfatte særlige traditioner som eksempelvis julen eller i forbindelse med emner hvor det er relevant.

• Måltiderne skal være hyggelige, nærværende og tid til samtale
  • Opfordre til alm bordskik
  • Vi opfordre børnene til at spise sundt/groft inden de spiser eventuelle lækkerier i deres madpakke. Hvis I som forældre synes at Jeres børn spiser for lidt sundt og for meget af det andet, er det Jeres ansvar at skrue ned på lækkerierne og op for det sunde i madpakken.
  • Børnene må gerne spise af deres madpakker når de er sultne (vi siger nej kort tid før/efter frokost).
  • Vi bager kun kage med børnene i forbindelse med julen eller forældrekaffe.
  • Hvis vi en sjælden gang bager med børnene i en ferie, vil det være boller frem for kage.
  • Vi laver kun maddage i forbindelse med pædagogiske temaer, hvor børnene er en del af processen som eks jord til bord.
  • At hygge er IKKE indbegrebet af at lave noget der kan spises. Vi kan godt se film uden popcorn eller lave bål uden snobrød.
  • At lave noget der kan spises er ikke altid ensbetydende med et måltid, men kan også være smagsprøver. Eks forskellige ost, mælk, yoghurt i forbindelse med et bondegårdstema.

Børnenes fødselsdage skal selvfølgelig fejres, og man er velkommen til at tage noget med til at dele ud. Da grupperne i børnehaven ofte er på mellem 35 og 50 børn, vil man ikke holde fødselsdag for alle, men i ens samlingsgruppe. Vuggestuen holder for alle børn samlet. Det skal være hyggeligt at fejre sin fødselsdag.

• Forældre må gerne bage kage, men det kan også være boller, pølsehorn, pizzasnegle, pandekager, frikadeller eller lign. Vi henstiller til max et stk. pr barn
  • Vi forventer at forældrene overvejer sukkerindholdet i det de tager med.
  • Vi drikker vand til fødselsdage.
  • I vuggestuen henstilles det til at det er frugt, rosiner, ostehaps og lign.
  • Hvis man invitere hjem i de ældste grupper forventer vi at I servere noget sundt og mættende, hvis det står i stedet for børnenes madpakker.